Co to je virální marketing a jak ho využívat
Dnešní článek bychom chtěli věnovat známé marketingové technice, která se označuje jako virální marketing. Co si pod přídavným jménem "virální" můžete představit? Co vše tato unikátní marketingová technika obnáší? Odpovědi na tyto otázky a také mnohem více informací se dozvíte na následujících řádcích.
Virální marketing se využívá pro šíření komerčních sdělení. K tomuto účelu pracuje především se sociálními sítěmi. Mezi ty běžné a rozšířené patří například Facebook, Twitter nebo Google+. Jedná se tedy o unikátní nástroj, který vám umožní efektivně se prezentovat. Je to aktivita, která motivuje příjemce sdělení, aby se zároveň stal šiřitelem a přenášel ho dál. Ačkoliv tento marketing využívá i dalších nástrojů, můžeme se s ním setkat především na internetu.
Šíření v rámci virálního marketingu
Virální marketing je založen na tom, že informace, které jsou obsahem sdělení, si zákazníci přirozeně sami přeposílají, sdílí je mezi sebou. Co by je k tomu mělo motivovat? Sdělení by měla být vtipná či humorná, šokující, drsná, originální nebo pouze krásná. Zde hodně záleží na tom, na jakou skupinu zákazníků cílíte. Každá cílová skupina je totiž něčím specifická a každou tedy zajímá něco odlišného.
Náklady na virální marketing
Jaké jsou tedy náklady na virální marketing? Překvapivě celkem nízké, jelikož prostřednictvím sociálních sítí můžete oslovit mnoho potenciálních zájemců. Bohužel to ale není tak jednoduché, protože nejprve musíte tyto zájemce získat. Může trvat poměrně dlouhou dobu, než si vybudujete svou vlastní "fanouškovskou základnu" na sociálních sítích. Nejúčinnější je proto virální marketing kombinovat s jinou osvědčenou marketingovou metodou. Jen v málokterých oborech působí sám tak efektivně, že by jiná forma propagace už nebyla potřeba. Vhodné je ho kombinovat s reklamou na internetu i v médiích. Můžete využít také letáky, billboardy a další podobná média, která vás rovněž nemusejí vyjít tak draho.
Hlavní složky virálního marketingu
Teď se na virální marketing podíváme trochu z odborného hlediska. Jeho hlavními složkami jsou obsah sdělení, body šíření a samotní šiřitelé.
- Sdělením může být cokoliv, co vás jen napadne, že stojí zato předat dál. Taková informace by měla být snadno přenositelná, zajímavá, hodnotná, humorná či šokující. Musí kolem sebe vyvolat takzvaný buzz, že lidi budou mít potřebu ji sami šířit mezi sebou. Takových informací není mnoho a v některých oborech je může být těžké získat. Vaše šance zde ale zvyšuje vysoký počet příznivců na sociální síti, které k šíření využijete.
- Jako body šíření můžete využívat nejen zmíněné sociální sítě, ale také různé mikroblogy nebo diskuzní fóra. Je potřeba, aby na tomto místě docházelo ke střetu uživatelů mezi sebou a ty si tak mohli informace předávat. Jinak to samozřejmě nemá význam.
- Šiřitelé mohou vaše příspěvky posílat dál z mnoha důvodů. Ideální je, když to dělají jen tak pro zábavu. Mohou ale motivovaní odměnou - například výhrou, kterou získají, když k vám přivedou další fanoušky. Jedná se o nejdůležitější složku v celém virálním marketingu. Bez nich by nemohl fungovat.
Když budete dělat viral marketing efektivně, můžete se dočkat vysokých zisků a to i za nízké investice. Z českých úspěšných projektů můžeme zmínit třeba Viral Brothers, kteří jsou velmi úspěšní na sociálních sítích. Šířit můžete různé informace, obrázky i videa. Nutí lidi mezi sebou diskutovat i v reálném životě a o to právě jde.
Pokud vás tato forma marketingu zaujala, doporučujeme navštívit webové stránky www.pronajemlidi.cz, kde si virální marketing můžete sami objednat a vyzkoušet, přesvědčit se o tom, jak i vy můžete být napříč celým internetem úspěšní.